W przedszkolach i szkołach prowadzonych według zasad Marii Montessori używane są różnorodne pomocne naukowe. Wśród nich bardzo często stosuje się układanki. Jakie z nich są najpopularniejsze? Sprawdź listę i wybierz najlepsze zabawki Montessori dla swojej pociechy!
Układanka tęcza
Tęcza to jedna z najpopularniejszych układanek Montessori. Ma ona postać kolorowych, drewnianych elementów, które na siebie nachodzą, tworząc tęczowe łuki.
To prosta, ale bardzo pomysłowa układanka rozwijająca kreatywność i inteligencję przestrzenną. Dzieci mogą korzystać z niej na różne sposoby, na przykład po to, by dopasowywać łuki do siebie, tworzyć przestrzenne konstrukcje, huśtawki albo labirynty.
Puzzle edukacyjne
W metodzie Montessori bardzo często używane są puzzle edukacyjne
, w tym puzzle 3D wykonane z drewna czy układanki ze wzorami do odtworzenia.Dla najmłodszych dzieci wybierane są drewniane puzzle z dużymi elementami, na przykład w kształcie figur geometrycznych, zwierzątek, roślin, które umieszczane są na podstawce. Starszaki mogą bawić się puzzlami z większą liczbą elementów, na przykład w formie mozaiki albo puzzlami warstwowymi.
Znakomitym wyborem mogą być też układanki Montessori https://tantis.pl/zabawki-montessori-c6134 z drewnianymi kuleczkami, które układa się na podstawie z użyciem łyżeczek lub szczypczyków, co wspiera małą motorykę.
Sortery
Zabawki jak sortery składają się z elementów umieszczanych na kołkach lub podstawach. Zadaniem dziecka jest ich odpowiednie dopasowanie do siebie, także według wzoru na karcie.
Sortery pomagają w poznawaniu kształtów i kolorów, literek i cyferek, wspierają umiejętności motoryczne i świetnie sprawdzają się w nauce matematyki.
Układanki lewopółkulowe
Do popularnych układanek używanych w metodzie Montessori zaliczane są też układanki lewopółkulowe.
Tego typu układanki przeznaczone są dla dzieci mających trudności z koncentracją, zapamiętywaniem, ponieważ ćwiczą umiejętności logicznego myślenia, za które odpowiada lewa półkula mózgu.
Układanki lewopółkulowe mają postać kolorowych elementów, które dziecko układa tak, aby pasowały do wzoru.